TAL MED EN RÅDGIVER

Banken tog 20.000 kr fra familien

billede af omlægning af realkreditlån

Nogen gange er kundehistorierne ikke lige gode, og jeg vil dele en af de historier i dag.

En børnefamilie kontakter mig med håbet om en bedre økonomi, da de har dyre lån i banken.
Problemstillingen er, at de desværre skylder mere end deres hus er værd, og opgaven med at finde en anden bank lykkedes derfor ikke. I stedet for går vi i dialog med familiens nuværende bank i håb om en bedre løsning.

Bankens umiddelbare tilbagemelding var, at de ikke kunne hjælpe. Alligevel finder vi frem til den løsning, at familien indfrier deres fornylig optaget lån ved at gøre brug af den kursgevinst lånet kunne give på 100.000 kr.

Banken laver herefter et oplæg på omlægningen. Til familien og min store overraskelse har banken valgt at tage 20.000 kr. i omkostninger for omlægningen.

I den løbende dialog med banken gør vi dem opmærksom på, at de må have lavet en fejl i omkostningerne, men svaret var iskoldt: “Det er prisen!”
Vi udfordrer banken ved at spørge: “Hvis det var en anden kunde med en stærkere økonomi, der skulle have omlagt lån, ville I så tage samme omkostning for lånet?” Hvortil svaret var nej. Endvidere svarer banken, at hvis en lignende kunde, som familien, henvendte sig, ville de slet ikke tage familien ind som kunde.

De erfaringer jeg løbende gør mig i forbindelse med omlægninger viser, at nogen gange kan man være heldig helt at slippe for omkostninger. Det sætter det lidt i relief, at banken her udnytter familiens fastlåsthed i banken til at tage 20.000 kr. fra dem.

Jeg fik en frustreret kunde i røret som udtrykte sin skuffelse: “Jeg har været kunde i den bank i hele mit liv, og så udnytter de vores situation på den måde. De 20.000 kr. kunne virkelig have hjulpet os på en helt anden måde.”

 

%d bloggers like this: